Consultantul de care avem nevoie

Print Friendly

aparut in Ziarul Europeanul, editia II, nr. 1, din 03 septembrie 2007

Pentru cei care doresc sa utilizeze fondurile structurale si de coeziune (solicitanti de finantare), dar nu au timpul sau expertiza necesare in acest sens, o solutie o constituie angajarea unui consultant sau a unei firme de consultanta in domeniu.

Prima intrebare ar trebui sa vizeze necesitatea sau utilitatea angajarii unui consultant: „Oare chiar am nevoie de un consultant? Ce imi poate oferi sau ce ar trebui sa-mi poata oferi un consultant in domeniul fondurilor structurale si de coeziune?“

Documentatia complexa si consistenta pentru pregatirea proiectelor (cererea de finantare, studii, analize, avize, certificate etc.), precum si procedurile restrictive de utilizare a banilor (de exemplu, procedurile de achizitii publice) fac ca majoritatea proiectelor finantate din fonduri structurale si de coeziune sa necesite consultanta. Chiar si solicitantii de finantare care au experienta in solicitarea si administrarea fondurilor de preaderare pot apela la consultanta, pentru a-si mari sansele de succes.

Mult mai mult decat o simpla „scriere de proiect”

Marea majoritate a consultantilor pe care i-am intalnit vorbesc despre asa-numita „scriere de proiect“. In cazul fondurilor structurale si de coeziune, e vorba de mai mult decat atat, consultanta fiind o activitate serioasa si complexa. Un consultant ar trebui sa poata ajuta nu numai solicitantii de finantare, ci si beneficiarii de finantare (nota: a se vedea dictionarul de termeni din aceasta pagina).

Astfel, cele mai importante activitati de care ar trebui sa se ocupe un consultant sunt urmatoarele:

  • analiza nevoilor organizatiei si decizia privind oportunitatea utilizarii Fondurilor Structurale si de Coeziune
  • identificarea proiectelor posibile si a surselor de finantare pentru aceste proiecte completarea cererii de finantare si a anexelor acesteia, pregatirea studiilor si a celorlalte documente-suport
  • evaluarea sanselor de finantare a proiectelor solicitantilor de finantare
  • pregatirea si asistarea derularii procedurilor de achizitii publice din proiect
  • pregatirea raportarilor financiare si narative, precum si a vizitelor de monitorizare, evaluare si audit pe care le pot face beneficiarului autoritatile
  • asigurarea suportului juridic si tehnic pentru managementul contractelor de furnizari de bunuri, prestari de servicii sau executie de lucrari, pe care le semneaza beneficiarul de finantare cu terti in cadrul unui proiect
  • sprijinirea relatiei beneficiarului de finantare cu autoritatile publice.

In mod ideal, un consultant sau o firma de consultanta ar trebui sa poata asigura tot ce tine de elaborarea documentatiei si implementarea unui proiect, inclusiv, acolo unde regulile o permit, echipa de proiect.

Experienta nu este suficienta

A doua intrebare vizeaza criteriile de baza pentru alegerea unui consultant: „Cat ma costa un anumit consultant, raportat la ceea ce imi ofera?“.

Cel mai adesea, am vazut solicitanti de finantare care erau gata sa angajeze un consultant tinand cont doar de experienta anterioara pe diferite categorii de finantari. În cazul fondurilor structurale si de coeziune, acest criteriu este insuficient. Gradul de complexitate al proiectelor a crescut mult fata de cele finantate din fondurile de preaderare (PHARE, SAPARD).

Pe langa experienta, cei interesati ar trebui sa tina cont si sa observe si alte elemente:

  • daca li se ofera solutii alternative sau, dimpotriva, li se spune ca, pentru un anumit proiect, nu se poate proceda decat intr-un anumit fel
  • daca li se vorbeste despre implicatiile proiectului, inclusiv riscurile ce pot aparea pe in derularea lui, si nu doar despre procentele pe care consultantul le doreste
  • daca li se ofera proiecte „la cheie“, in care consultantul se ocupa si de pregatire, si de implementare sau li se ofera doar realizarea anumitor parti din proiect.

Toate acestea urmeaza sa fie puse, de catre solicitantul de finantare, in balanta cu costurile. Este recomandabila consultarea mai multor oferte.

Avand in vedere complexitatea proiectelor finantate din fonduri structurale si de coeziune, vor exista multe situatii in care consultantii vor actiona in retea sau consortiu, pentru a putea acoperi mai usor si mai eficient intreaga problematica a unui proiect. Este un lucru pozitiv, iar cei interesati de finantare trebuie sa ia in calcul si aceasta varianta.

Ce trebuie sa mai stiti:

  • nu exista reglementari specifice pentru firmele de consultanta in domeniul Fondurilor Structurale si de Coeziune
  • nu exista un sistem de acreditare a consultantilor de catre autoritatile de management / organismele intermediare si nici institutii care sa faca aceasta acreditare
  • nu exista liste de consultanti „agreati” de catre autoritatile de management / organismele intermediare
  • nu exista liste negre cu consultantii care nu si-au facut bine treaba. La SAPARD (www.sapard.ro) exista o lista a contractorilor care nu au respectat termenii contractuali
  • cea mai potrivita sursa de informare in vederea gasirii consultantilor ramane recomandarea din partea beneficiarilor de finantare. Se poate utiliza insa si internetul, cu conditia sa fie dublat si de o analiza realista a consultantului in cauza
  • un consultant solicita, in general, acoperirea urmatoarelor costuri: costuri fixe de pregatire si/sau de implementare a proiectului si costuri variabile (comision de succes). Acestea din urma reprezinta un procentaj (intre 1% si 5%) din valoarea finantarii nerambursabile primite de beneficiar si nu din valoarea proiectului.
Share

Adauga comentariu

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

12.216 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Follow Me

Aboneaza-te!

Sari la bara de unelte