5 intrebari despre Autoritatea de Audit

Print Friendly

aparut in Ziarul Europeanul, editia II, nr. 2, din 17 septembrie 2007

Ce este Autoritatea de Audit?

Noul acquis comunitar privind politica de coeziune prevede ca, pentru asigurarea unui sistem de management si control financiar adecvat al fondurilor europene, in fiecare stat membru trebuie desemnata o autoritate de audit (AA), ca entitate distincta si independenta de celelalte autoritati implicate in gestionarea fondurilor structurale si de coeziune, respectiv autoritatile de management si autoritatea de certificare si plata.

Cum functioneaza Autoritatea de Audit?

Intrucat regulamentele comunitare lasa la latitudinea statelor membre pozitionarea AA in sistemul autoritatilor publice, in Romania s-a considerat ca locul cel mai potrivit pentru crearea acestei autoritati este in cadrul Curtii de Conturi a Romaniei. Aceasta decizie a fost justificata si de faptul ca in cadrul Curtii de Conturi functiona deja, din cursul anului 2004, un departament responsabil cu verificarea modalitatilor de cheltuire a fondurilor de preaderare – ISPA si SAPARD.

Ce atributii are Autoritatea de Audit?

In conformitate cu prevederile legislatiei comunitare, atributiile Autoritatii de Audit presupun, in principal, efectuarea urmatoarelor activitati:

  • auditul de sistem – presupune auditarea organismelor implicate in managementul fondurilor structurale si de coeziune (respectiv autoritati de management, organisme intermediare si autoritatea de certificare si de plati), din punctul de vedere al modului in care se organizeaza aceste autoritati (cadrul legal de functionare al acestora, regulamente de ordine interioara, proceduri de programare, implementare, control, monitorizare etc.), pentru a se putea asigura faptul ca fondurile gestionate sunt cheltuite corect, in conformitate cu cerintele comunitare
  • auditul operatiunilor – presupune verificarea efectiva a cheltuielilor efectuate in cadrul proiectelor, prin cercetarea corectitudinii si veridicitatii cererilor de plata, precum si a celorlalte documente justificative aferente implementarii proiectelor.

De asemenea, activitatea AA presupune elaborarea si redactarea rapoartelor anuale de audit privind modalitatea de cheltuire a fondurilor comunitare aferente fiecarui program operational si transmiterea acestora catre Comisia Europeana.

Cand isi exercita atributiile Autoritatea de Audit?

Autoritatea de Audit isi exercita atributiile pe baza planificarilor de audit anuale, care presupun atat efectuarea auditului de sistem, cat si al operatiunilor.

Care este relatia Autoritatii de Audit cu beneficiarii de finantare din fonduri structurale si de coeziune?

Beneficiarii pot primi vizita reprezentantilor Autoritatii de Audit in cadrul auditurilor operatiunilor.

In situatia in care proiectul respectivului beneficiar a intrat in esantionul de proiecte care sunt subiectul verificarilor efectuate de AA, auditorii vor verifica, in cadrul misiunilor pe teren, documentatia aferenta cheltuielilor efectuate in proiectul respectiv.

Share

Adauga comentariu

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

12.216 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Follow Me

Aboneaza-te!

Sari la bara de unelte