Pentru ce platim un consultant

Print Friendly

aparut in Ziarul Europeanul, editia II, nr. 2, din 17 septembrie 2007

Realitatea utilizarii fondurilor de preaderare (PHARE, ISPA, SAPARD) a demonstrat ca unii dintre cei care au achizitionat servicii de consultanta fie s-au pacalit, fie au fost pacaliti.

De la comisioane foarte mari, platite inclusiv pentru activitati neeligibile in cadrul proiectelor, pana la greseli in documentele elaborate de catre consultanti (ex.: subdimensionarea resurselor financiare prevazute in studiul de fezabilitate sau in planul de afaceri), solicitantii/beneficiarii de finantare au ajuns in situatia de a plati din propriul buzunar.

Iar astfel de cazuri pot aparea si in legatura cu proiectele finantate din Fonduri Structurale si de Coeziune, daca ele nu vor fi prevenite.

Pentru a va cheltui cat mai eficient banii, trebuie sa cunoasteti ce ar trebui sa faca un consultant pentru comisioanele pe care vi le cere, respectiv ce se poate deconta din finantarea primita din Fonduri Structurale si de Coeziune.

Astfel, o serie de activitati realizate de consultanti sau firme de consultanta sunt cheltuieli eligibile in cadrul proiectelor. Acestea se pot referi la:

  • elaborarea de studii si analize (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, studiu de piata, analiza economico-financiara, analiza de risc, plan de afaceri s.a.). Lista acestor documente se gaseste in Ghidul Solicitantului de finantare;
  • pregatirea documentatiilor aferente procedurilor de achizitii publice derulate in cadrul proiectului (ex.: caiete de sarcini);
  • remunerarea managementului proiectului, cand acesta este delegat unei firme de consultanta.

In anumite situatii, expres mentionate in Documentele-Cadru de Implementare aferente Programelor Operationale (a se vedea, spre exemplu, Programul Operational Regional, axa nr. 5, domeniul de interventie 5.2 „Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale si cresterii calitatii serviciilor turistice“) este posibila delegarea managementului proiectului catre o alta organizatie, ce poate fi o firma de consultanta.

Nu sunt eligibile pentru decontare, deci vor trebui platite din propriul „buzunar“ al organizatiei ce solicita/primeste finantare, urmatoarele tipuri de cheltuieli:

  • completarea cererii de finantare (fisa proiectului)
  • activitatea de obtinere a avizelor, certificatelor si autorizatiilor necesare demararii si implementarii proiectului. În schimb, taxele aferente avizelor, certificatelor si autorizatiilor sunt eligibile
  • activitatea de obtinere a unui imprumut de la banca ori alta institutie financiara
  • pregatirea de CV-uri si fise de post pentru includerea lor in dosarul de finantare.

De asemenea, trebuie avute in vedere si limitele maxime acceptate pentru cheltuielile facute cu firmele de consultanta, limite ce sunt mentionate in Ghidul Solicitantului.

Share

Adauga comentariu

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

12.216 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Follow Me

Aboneaza-te!

Sari la bara de unelte