Organismele intermediare, institutiile cele mai apropiate de solicitanti

Print Friendly

aparut in Ziarul Europeanul, editia II, nr. 4, din 15 octombrie 2007

Cand analizam cadrul institutional creat pentru gestionarea Fondurilor Structurale si de Coeziune in Romania, avem senzatia ca este unul stufos, cu prea multe niveluri de decizie, respectiv de executie. În acest cadru institutional, Organismele intermediare sunt vazute deseori ca o veriga in plus in lantul autoritatilor publice.

Oare prin existenta acestor noi entitati nu este alimentata birocratia?

 

Schema reda sistemul de implementare a programelor operationale create pentru utilizarea Fondurilor Structurale si de Coeziune in Romania.

În aceasta schema, Organismele Intermediare (OI) mijlocesc relatia dintre Autoritatea de Management (un minister) si solicitantii/ beneficiarii de finantare. În fapt, doar pentru patru din cele sapte programe operationale aferente obiectivului „Convergenta“ exista OI. Este vorba despre Programul Operational Regional, Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice, Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane si Programul Operational Sectorial de Mediu.

Şi aceste programe operationale au, intr-adevar, nevoie de organisme intermediare.

Spre exemplu, Programul Operational Regional are ca organisme intermediare Agentiile de Dezvoltare Regionala (ADR). Pe langa faptul ca acestea au o bogata experienta in implementarea fondurilor PHARE, esential este ca sunt mai aproape de beneficiarii finantarii decat Ministerul Dezvoltarii Lucrarilor Publice si Locuintelor.

Ce credeti ca ar spune o persoana din Satu Mare, din Botosani sau din Caras-Severin daca ar trebui sa vina pana la Bucuresti sa depuna proiectul si apoi, dupa obtinerea finantarii, sa aduca diverse documente, de fiecare data tot, la Bucuresti? Oare nu i-ar fi mai usor sa mearga mai aproape, la Cluj-Napoca, la Piatra Neamt sau la Timisoara, la sediile ADR?

Apoi, aceste organisme intermediare cunosc mai bine stadiul de dezvoltare al regiunii in care actioneaza si pot sprijini beneficiarii de finantare sa implementeze cu succes proiecte cu impact pentru regiune. Drept urmare, nu sunt deloc in plus. Sunt exact acolo unde trebuie sa fie: mai aproape de beneficiari.

Ce face un OI?

Asa cum arata documentele de gestionare a Fondurilor Structurale si de Coeziune, OI urmeaza sa se ocupe de: organizarea si lansarea apelurilor de proiecte, primirea si inregistrarea proiectelor de la solicitantii de finantare, furnizarea de informatii si clarificari solicitantilor si beneficiarilor de finantare, asigurarea relatiei cu acestia pe parcursul implementarii proiectului, monitorizarea proiectelor, primirea cererilor de rambursare, efectuarea de verificari pe teren etc.

Share

Adauga comentariu

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

11.447 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Follow Me

Aboneaza-te!

Sari la bara de unelte