Cum sunt fentate regulile in cazul achizitiilor de publicitate media

Print Friendly

Utilizarea banului public ar trebui facuta in spiritul eficientei si eficacitatii. Altfel spus, toti cei care au de achizitionat ceva, din bani publici, ar trebui sa cumpere tot ceea ce isi propun, de cea mai buna calitate si la cel mai mic pret.

Aceste principii ar trebui sa stea la baza activitatii autoritatilor si institutiilor publice care, prin natura lor, utilizeaza bani publici; dar si de organizatiile private (societati comerciale, ONG-uri) atunci cand implementeaza proiecte cu finantare nerambursabila.

Ce face fiecare cu banii lui, castigati cinstit, nu ma intereseaza. Ce fac autoritatile publice si alte organizatii cu banii adunati din impozitele si taxe (inclusiv cele platite de mine), ma intereseaza in mod direct …

Publicitatea media si “problema mea” cu ea

Prin publicitate publica, OUG 34/20061, vizeaza “difuzarea de reclama sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare in masa scrise, audiovizuale sau electronice”. In termeni comuni, este vorba despre “anunturi in ziar”, “clipuri publicitare la TV”, “clipuri publicitare la radio”, “bannere internet” s.a.

Se poate spune ca identificam o problema cand cele de mai sus sunt platite din bani publici, chipurile pentru a informa cetateanul, dar sunt utilizate in scop de promovare a unor persoane (politice si nu numai) ori, desi se refera la cauze corecte, banii sunt atribuiti arbitrar, cu nesocotirea prevederilor legale si fara a tine cont de principiile eficientei si eficacitatii.

Daca vreti exemple despre utilizarea mai putin corecta a banului public in contracte de publicitate media, va recomand sa consulatati rapoartele publicate de Centrul pentru Jurnalism Independent in perioada 2006-2012.

Ce (mai) zice legea (in prezent)

OUG 34/2006, „legea” in materia achizitiilor publice, prevede, la art. 58, ca pentru atribuirea contractelor de publicitate media, cu o valoarea medie anuala estimata mai mare de 15.000 Euro, organizatia care are calitatea de autoritate contractanta2, trebuie sa asigura o transparenta si informare sporite. Aceasta se face prin publicarea anunturilor/invitatiilor de participare la achizitii atat pe www.e-licitatie.ro, cat si pe www.publicitatepublica.ro.

Mai mult, organizatia in cauza are obligatia de a publica pe www.publicitatepublica.ro un raport de evaluare a impactului achizitiei serviciilor de publicitate.

Pana in anul 2010, exista o reglementare detaliata care prevedea cum trebuie sa arate anunturile si rapoartele, respectiv indicii de cum se pot defini criteriile de atribuire a contractelor. Din 2010 nu mai exista decat art. 58 din OUG 34/2006.

Cum este „fentata” legea cand contractele sunt atribuite „prietenilor”

1) In documentatia de atribuire apare conditia ca publicatia in care apar anunturile sa aiba acoperire locala si sa aiba certificatul X. Si cum numai „prietenul” Y are acest certificat, e sigur ca el castiga.

2) In documentatia de atribuire sunt incluse conditii greu de indeplinit de concurentii „prietenilor”. Spre exemplu, in cazul unei televiziuni locale, poate aparea conditia ca prezenta jurnalistilor la un eveniment sa se faca in maxim 50 minute. Pentru televiziunea cu sediul vizavi de primarie, e greu de crezut ca nu ajung la timp. Concurentii vor evita sa se angajeze prin depunerea unei oferte, caci nu pot demonstra ca au un om mereu in fata primariei, pentru vreo solicitare intempestiva.

3) Este ales acel criteriu de atribuire a contractului cu cele mai mari avantaje pentru „prieteni”. Spre exemplu, este ales „pretul cel mai scazut” per contract cand „prietenii” chiar au cele mai mici preturi. Un ziar cu tiraj de 1.500 exemplare sigur are preturi mai mici pe pagina de publicitate fata de un ziar cu tiraj de 50.000 exemplare.

4) Un criteriu de eliminare a concurentei o reprezinta stabilirea conditiei de participare la achizitie ca fiind valoarea unui contract anterior. Astfel, daca numai „prietenii” au un contract de valoare X lei si aceasta apare ca si conditie de calificare, e clar ca vor fi singurii care vor putea depune oferta. Si vor si castiga

Unde se duc banii din publicitatea media

Inca din 2004 au fost semnalate cazuri in care diversi politicieni apareau un ziare foarte des, corelat cu faptul ca respectivele publicatii aveau contracte „grase” cu autoritatile conduse de acei politicieni.

Desi OUG 34/2006 prevede ca „contractele de publicitate media trebuie sa contina in mod obligatoriu si urmatoarele clauze specifice referitoare la obligatia partilor de a asigura, inclusiv pe parcursul indeplinirii contractului, accesul publicului cel putin la urmatoarele informatii: destinatarii finali ai fondurilor de publicitate, criteriile de alocare a acestor fonduri, sumele alocate fiecarui beneficiar final si termenele de indeplinire a prevederilor contractuale”, in mod practic foarte rar ajungem sa aflam la cine ajung banii.

In mod concret, contractele mari de publicitate sunt castigate de agentii. Mai departe, agentiile cumpara spatiu de publicitate in diverse media (presa scrisa, TV, radio, internet). Este foarte dificil sa afli cum si cat a negociat cu televiziunea X, care poate avea preturi mai mari decat in mod obisnuit. De fapt, suprabugetarea este o modalitate de a „ascunde” o parte de bani, cu care se finanteaza apoi emisiuni la care apar diversi oameni politici.

Desigur, asa cum ne-a demonstrat viata post-decembrista, acestea sunt greu de demonstrat. Le banuim, am auzit de ele, dar sunt greu de demonstrat.

Achizitiile "suspecte"

Cum arata achizitiile la care am o suspiciune ca ceva nu e in regula?

Pai, un prim caz il constituie achizitiile castigate de o firma care a fost unic ofertant. Oare de ce a ofertat numai firma respectiva? Criteriile de calificare si selectie nu sunt cumva arbitrare?

Un al doilea caz il reprezinta "vesnicul castigator", mai ales la contracte mai mari. Aceeasi firma, indiferent de ofertanti, castiga contract dupa contract, la achizitiile de la autoritatea publica Z. Cel mai adesea, astfel de proceduri de achizitie au si contestatii din partea ofertantilor necastigatori.

In sfarsit, un alt caz frecvent este acela in care, printre conditiile de calificate apare si una care se refera la o chestie marunta din cauza careia, cine n-o are la dosar, este descalificat. Spre exemplu, solicitarea unui certificat de audit al tirajelor de la organizatia X.

In loc de concluzii

V-ar placea sa stiti ca in 2012, din bani publici, un politician sau altul, prin nesocotirea prevederilor legale, isi finanteaza campania electorala din bani publici? Ca reuseste sa apara la TV si prin ziare, pe internet si chiar pe mini-afise indesate in galeti de plastic, (alaturi de ulei, sare, zahar si altele)? Si ca galetile astea le primesc „moca” alegatorii? Si, mai ales, ca toate toate sunt finantate dintr-un contract de publicitate media castigat de „prieteni”?

—–

Dictionar:

1. OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

2. Autoritate contractanta in sensul art. 8 din OUG 34/2006.

 

Share

3 comments on “Cum sunt fentate regulile in cazul achizitiilor de publicitate media

  1. db on said:

    Sa va mai dau un hint prin care se rezolva si "problema" pretului scazut al achizitiei; intri la licitatie cu pretul cel mai mic ( care nu-ti convine ca e prea mic)  dar dupa ce ai castigat licitatia,cu ajutorul contractului care prevede MARI penalitati – in cazuri de neplata la termen, de ex. – si cu ajutorul aranjamentului pe care il ai cu cine trebuie, care are grija sa se incalce contractul de catre beneficiar – neplata la termen, par exemple, rotunjesti binisor incasarile aferente lucrarii pana la nivelul care iti convine, tie si "partenerilor de afacere". Nu e asa ca e ingenios?

  2. Laur006 on said:

    Ingenios o fi / n-o fi, dar nu face decat sa confirme situatia “corb la corb nu-si scoate ochii”. Pai ce, daca e ban public, acel cineva de la beneficiar, care incalca respectiva obligatie, chiar nu se poate sa fie acuzat de nimic? Dpdv legal, ma refer… cu dosar penal, cu tot ce trebuie.

  3. danielD on said:

    Cei care organizeaza licitatii se conduc dupa niste reguli care se multuplica an de an, din minister in minister: ei sunt nepregatiti sau -si mai rau- absolut incapabili. Dau copy/paste din caiete de sarcini fara sa aiba habar ce inseamna cuvintele alea pe care le pun acolo. Nu au notiuni de baza din media, advertising, cercetare….Si se trezesc, la un moment dat, ca au de derulat un proiect. Daca e pe sapaga…se descuca cineva,cumva, cu postere A3 si spoturi facute pe VHS 🙂
    Daca a fost o licitatie pe bune…e nasol. Nimeni nu-si asuma semnaturi, aprobari, derularea unei campanii, etc Si ei stau, in continuare pe salarii bune, cu 8 ore la birou,cu rate la banca si cu posturi caldute…Acolo e buba, la oamenii care se ocupa, redacteaza, traduc si implementeaza aceste proiecte, la administratia de stat…

Adauga comentariu

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

10.830 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Follow Me

Aboneaza-te!

Sari la bara de unelte